Thursday, June 4, 2009

Police report??

Ni kire satu lagi new experiance for Me...

Last Wednesday, I went to Rawang Police Station..this is regarding one of our foreign workers, has been missing..almost 48 hours missing then only we made a report (ordered by foreign workers agency)..

The details as follow:

Name : Aung Zaw Lat (what a weird name,hah?)
Age : 26 yrs old
nationality: Myanmar
Last seen : Sunday (afternoon)
Went to: KL

Lari?? tak mungkin sebab dia ni dah nak balik by end of this month..dah book flight ticket (owh, that's my job too..) What we (office staff & employer) worried about is any bad thing happend to him..tau je la skang ni..

He was a nice guy..actually, most myanmarian(tul ke ni?) are nice..tak macam org indon or bangladesh. Mereka kerja sgt rajin & berjimat..Beside, we never heard once myanmarian in any criminal cases yet..

His bro-in-law (keje kat co tu gak), asik risau je..everyday he's asking any news about Aung Zaw Lat..sedih gak kekadang..dah sampai 3 ari dia hilang, then only aku wat police report..before that, i've called all IPD in KL to check is either dia ditahan ketika ade rush..or even jail in Bukit Jalil (jail paling besar utk pekerja asing), but sumenye menghampakan..aku cam tak sanggup nak bgtau jawapan mghampakan tu pade abang dia..obviously, abg dia bit dissapointed dgn news dari aku..

Aku ade suggest pade Manager utk pergi refer bomoh (yang elok la) untuk tau camne keadaan si Aung Zaw Lat ni tapi Head dept. aku gelak je (ceh!..mentang2 la dia cina)..aku bkn pe, runsing..jap2 kol kt imigresen Damansara la, shah alam la..aku nak wat akaun pon susah..pastu siap deorg suh aku g Putrajaya check kat sane..

Hmm..bile kenang wajah si Aung Zaw Lat tu, aku cam sian je..even dia bkn seagama dgn aku, tp dia kan manusia..kalau dah mati (ishk, lagi byk procedure kalo warga asing mati nih-time nak hantar mayat blk tu) mane mayatnye..kalau hidup, nape tak blk2 lagi..bkn 1st time dia g KL tu..takkan dia sesat..impossible sgt!

Pastu hari tu, aku wat repot polis lagi..kes pasal ade India mane tah, pukul pekerja asing co aku ni..pasal salah faham je..well, tau je la bangsa India ni..bkn bleh dibawak bincang..teruk gak la budaj tu kena belasah,,ape la slah deorg ni?? deorang hanya nak cari rezeki je kat Msia ni..pekerja myanmar tu memang tamau buat repot (takut kot), tapi negara kita ni kan ade undang2..sampai dia nak blk myanmar kalo bleh, soknye pas dia kena blasah tu..haih, ingat senang ke?..nak book flight ticket lagi..macam2 la..

Disebabkan benda ni, company aku kena cari pekerja baru..hmm..susahkan kalo jadi HR ni..memang new experiance bg aku..mane taknye, tak pernah2 aku wat repot polis..tp demi tanggungjawab, aku blajar pengalaman ni..tatau lak aku yg wat report kena RM2..bukan free ek? padahal bukannyer deorg take action ape pon..huh! tu le gomen..
K la, sampai cni dulu..mane la encik hubby tak blk main badminton g nih...

No comments: