Wednesday, June 24, 2009

World is unfair...!

Dah lame tak blogging..nape?? sebabnye, aku terlalu bz menyiapkan account utk company yang cekik darah pekerja ni..
Post ni kire bersambung dari post sebelum ni..
Camni citer nye...

Isnin aku MC coz aku mengalami sakit kepala yang teramat sgt pagi tu sblm nak g kerje..so aku pon MC la..Pastu, malam tu parents aku kol cakap nak dtg umah. So, takkan aku nak keje gak deorg ade kt umah ni..So, aku sambung MC aku lagi..tup2 je soknye aku dtg keje, Manager aku Chin (bukan nama sebenar..heheheh), sound aku..dia kate Big boss tanye pasal report (Profit & loss -current month; Mar'09, Apr'09 & May'09 since skang dah bulan 6 (for those yang wat account tau la accounting period camne)..account company aku agak lambat coz nak year end (apr'08 - Mar'09)..aku dah settle sume keje before masuk bulan 5 lagi..tapi yang wat lambat + lembap tu manager aku si Chin tu..dia yang banyak sgt halnye sampai tak sempat nak check account..aku takleh nak continue General Ledger sbb tak YEAR END lagi..so, memang banyak invoice, payment voucher yang terpaksa hold takleh nak key-in..dan sementara nak tunggu green lite si Chin ni la aku jadi cam tader kejer sgt..

So, aku rase tak kisah sgt la aku cuti 2hari..bukan time nak payroll pon..gpon aku dah tau agak bile time bz & tak..Tapi, si Chin ni agak berang sbb kebetulan hari Selasa yg aku tak dtg tu, invoicing clerk tak dtg gak. Memang si Chin ni naik gila dibuatnya..keje aku tu memang dia tak heran sgt, sbb dia akan letak je ats meja aku tp kalo invoicing takder org buat, memang dia hangin sbb dia kena wat keje tu..sbb selalunye kalo si clerk tu tak dtg, aku yg taip invoice..So, disebabkan marah sgt, dia bertindak Si*l!..boss masuk office tanye report lagi (tiap-tiap ari dia dtg dia tnye naik letih aku)..so si Chin ni kate, aku dengan clerk tu yg tak dtg and kejer byk tertangguh..memang bangsat, kan!!! si clerk tu dia kate tak wat report stock lagi walhal, dia dah setel sejak bln 4 lagi (stock bln 3)..dan aku, dia kate tatau wat account..pala hotak kau!!! kau yg bodo..basic account pon tader! takat tau debit credit je..gaji 3kali ganda aku..bangang!!
Mana aku tau citer??
Boss merungut kat sub-company lagi satu punye manager..and manager tu baik ngan member aku k.syafirah tu..dia citer..pas aku tau tu, memang aku mls nak layan dha rintihan2 si Chin tu..
Actually, Chin ni dia suke org ampu dia, care pasal dia, dgr masalah dia..kalo nak naik gaji or confirm cepat, ha amalkan ciri-ciri tersebut..tapi, aku SORRY la..aku ade maruah..tak main nak berjaya panjat2 lif ni..kalo aku camtu, dah lame aku tak yah susah payah kejer dgn org baik aku kejer dgn bapak aku je..sorry, that was really not me, k..
Baru je Isnin lepas, dia wat year end account so aku dah leh proceed dgn kerja2 tunggakan iaitu bln 4 & 5..and she so surprised because aku dapat siapkan account bln 4 & 5 dlm masa 3 ari..skang ni sape yg lembap macam siput BABI??? pastu aku bgtau si Chin ni aku dah siap..and tolong check debtor & sale cepat so that aku leh print report profit & loss pada big boss..pastu dia ckp ngan aku yg dia byk keje so, memang tak sempat nak check khamis tu..ari jumaat aku sound dia lagi..pastu terus dia checked jumaat tu gak tu pon dah petang..Sabtu boss tgk report and dia sgt terkejut..tp aku tatau la ape yg si chin tu ckp kat boss plak..Kalo nak kena hentam dia guna nama aku, kalo kene puji dia ckp dia la yang buat..sial betol!!
Pastu aku dgr plak, boss nak beli kereta baru kat dia..Kurang ajar punya kafir!! gaji pekerja2 takleh naik tp kete baru bleh beli..kalo dah Cina tu memang la suke 'dera' orang..aku tengah nak survey2 tempat keje lain ni..so, any vacancies??? ;)

No comments: