Thursday, May 27, 2010

bagaimana bangsa kita 10thn lg??

Aku bkn nak berpolitik atau nk berceramah utk post kali ni..tp lebih kepada nk bkongsi pengalaman aku..aku bersyukur keje di company skang..aku dpt pengalaman yg tak ternilai iaitu 'kemanusian'..sejak dpt tawaran jadi accounts & HR exect, aku blaja byk benda tentang kehidupan manusia..dr situ aku belajar erti besyukur dan lebih rasional..secara xlgsung mengajar aku jd kental utk menepis tiap dugaan..tp dah tentu la dgn izin Allah...ingat!

Sbnrnye, post aku lebih kpd HR mger..cuma sbb aku xder degree post aku still exect..tp keje aku dh level mger..eh, ni bkn nak poyo lak..memg betul..tu sbb aku ckp aku tau segala masalah org kita iaitu MELAYU sbb sbg HR selalu pekerj2 mngadu nasib dan mcm2 mslh deorg hadapi..pekerja2 di company aku 85% adlh melayu..2-3 org je india..china jgn harap la..level tinggi2 je utk bgsa tu..well, benda ni sume org tau..bias nye kalo keje dgn cina..tu sbb aku pilih keje dgn omputih..berbalik pd cite pekerja2 kilang kt company aku tu..

Antara sifat mereka...

1. Selalu ada mslh kewangan...(yg ni sgtlah serius)
2. 2-3 ari nak gaji dah sibuk tye2..pdhal dah tau gaji setiap ujung bln..
3. Suka wat loan dgn company..
4. Loan dgn ceti/along (dkad atm kena pegang dgn ceti.along)
5. Suke memberontak..protes..
6. Bila xde projek, xder OT..merungut..bila bz ade projek, deorg plak merungut kena OT..
7. Dah xtau ckp english, pastu bile COO ckp suke sgt slh phm..pastu nak maki2 omputih tu..
Kalo korg jd ak (translator) malu x bangsa korg cmni??
Ada lagi...
8. Bila ade pekerja baru (kilang la) deorg hasut ckp buruk pasal company..bile org tu berhenti, dah xcukup pekerja, deorg bising cam langau penat la, xbleh wat sorang la..
9. Ada yg xleh terima bangsa asing mengarah2 dia especially omputih konon2 xnak mcm dulu2 yg kena jajah tu..padahal, dh 10thn keje..anak dia dr kecik smpai tua bangka yg bg dia mkn tu company omputih la..kalo rase xleh kena jajah, keje sendiri jd bos sndiri, kuli sendiri..kan senang..
10. Dlm 20 pekerja Islam, 3-4 org je yg solat, puasa..yg lain, bkn Islam kot..smyg jumaat pon haram..
11. Suke sgt la 'Absent'..pastu bl gaji kena potong, bising2..

Ni pasal pekerja kilang yg dah besar kepala....ade lagi pengalaman yg lain...iaitu, yg nak mintak kerja...
1. Kerja 2-3 ari, cabut..xtahan kena keje teruk..(selain dihasut oleh senior2 la)..
2. Dah berpuluh2 kali tuka benti keje.
3. Jawatan pohon 'General worker/operator' tp gaji nak same dgn manager..layak ke???
4. Masa interview jaja skill mcm power sgt..dah keje, hampeh..ade yg masuk keje kul 8pg, 8.30 dah cabut...
5. Ada yg keje tp dlm smggu mc 3 kali keje 2 hari..pastu ade pengaruh dadah...patutla asik mc nak amik ubat batuk rupenye..
6. Pastu bile kena benti, masuk bilik aku mengamuk2..sib bek ade factory mger..ketar gak aku..tau je la org dadah ni..mcm2 ada..
7. Ada yg pompuan dtg mintak jawatan utk lelaki..bila tanye, nape nk keje gak? jawapannye: suami xkeje, anak nak beli susu, pampers..nak byr umah lagi..eh, mane laki dia??? rupenye xkeje dan berdadah gak..adoi..sedehnye...

Kalo korang di tempat aku, korang tahan x?? ade yg dtg dgn bwk anak lagi..anak sebaya dgn anak aku..Ya Allah! semoga tuhan melindungi mereka..Kadg2 bile pk blk, mgkin ni sbb ade org dera kanak2, bunuh..sbb xtahan dgn tekanan hidup...kos hidup mkin meningkat tp keje xder..duit xder..akibatnye manusia hilang pertimbangan..tu yg bg anak minum racun la..ape nk jadi dgn bgsa kite???

Ha, yg kerjaan berpolitik sana sini habiskan duit rakyat utk pilihanraya kecil je..tu satu lg msalah..KALO ADE PARTI POLITIK ATAU KERAJAAN YG MEMERINTAH BOLEH SELESAIKAN ISU KEMANUSIAAN RAKYAT CONTOHNYA, DADAH, BUANG BAYI, MAKSIAT, KEMISKINAN, PENGANGGURAN..DAN MCM2 LG...BARU AKU PERCAYA PD POLITICIAN/PEMIMPIN...silap2 sume rakyat suke...menang tanpa bertanding..tp ADE KE??? SIBUK NAK MENANG SANA SINI..POLITIK WANG SMATA2..DAH MENANG, WAT BODO JE..NASIB RAKYAT TAK TERBELA..POPOYO je!

ishk, emosi lak aku di mlm buta nih..tp betul kawan2ku...mgkin korang tak terpikir, tp aku tpikir..sbb aku bekerja deal dgn sifat dan realiti hidup manusia...

3 comments:

cuci mata said...

org melayu mmg cam tu ..jgn tggu jd hr ex or hr manager..hok angkong2 bot ikan pon mmg paham cenggitu perangai nya org melayu..
ada duit boros..xdak duit pinjam...xdak keja sibuk nak keja..dah keja ponteng keja...
tu ramai org melayu suka jd kaki ampu time pilihan raya ble dpt duit buta2 je...hahaha

yang xtahan bini pi mintak keja utk laki tuu..hahahaha xle blahhh(typical malay)

harap2 generasi akan dtg lebih terbuka minda dia...dan yang penting kita didik anak kita dgn pegangan agama yang kukuh sbb pegangan agama yg kukuh la yang akan jd penyelesaian pd sume masalah tu dengan izin Allah....

aamiinn

Ella said...

Tu dia ceramah dari puan dar.. Hahaha!!

Anyway, agak memalukan jugak la kalo bangsa sendiri jadi mcm ni. Tapi nak buat camne, dah derang sendiri pilih jalan hidup mcm tu..

Aku nak komen pasal ko ckp yg part kena hasut tu. Dulu pon time aku masuk2 jer keje maybank, mmg kena hasut kaw2 punye. Derang duk ngate mcm2 psl bos siap sarankan aku benti tuh. Bila di pk kan balik, no wonder la aku hilang semangat trus nak keje. Like you said, typical malay...

saifulyana said...

Eni~ stuju sesgt!

Ella~ yup! typical malay..