Monday, May 11, 2009

Why I refused to..

get a maid??

Ade 2-3 orang of my friends yang suggested to get a maid untuk membantu kerja-kerja rumah and look for Adam as well..the suggestion came due to my previous post regarding peningnyer pasal babysitter ni..Well, i agreed that maid do solve a problem, sometime..but maid also can create a problem to us..Here the reasons why I refused to get a maid...

1. Bring outsider inside our house aka NO PRIVACY
Yes, I really hate that! sebab outsider ni kite tatau perangainyer camne kan..Tambah la maid yang memang takder kene-mengena langsung..Privacy di sini tidaklah bermaksud tak leh pakai seksi, tak leh bercumbu-cumbuan or whatever, tapi privacy ni lebih kepada interupption..Me & husband, jenis yang suka buat macam-macam dalam rumah tu..heheheh..kadang2 'bermanja' and kadang 'bercakaran'..so, kami taknak ade orang lain nampak..yes, bukan dia boleh buat ape pun kalau nampak tapi si maid tu tak cerita kat orang ke? sometime, bile kite terlalu 'disclosed' the private things, automaticly kite menunjukkan kelemahan kite..so, senang la si 'hamba abdi' ni nak attack 'tuan' one day bile dirasakan perlu..

2.Kuat penipu
Aku dah kenal sangat semua perangai mereka yang bergelar maid or pembantu rumah ni. Mula-mula datang memang mereka keje tak ingat la..bukan bontot kuali je yang dicucinye, kalau boleh bontot kite sekali pon nak dicucinye..tapi pas dah masuk setahun..try wat satu statistik untuk monitor level kebagusan kerjenyer..Hampeh! dengan kerja tak abisnyer, dah pandai menjawabnyer or worst, melarikan diri..Melarikan diri secara baik pon ade..kate nak balik Indon sebulan nak tengok anak, emak,suami, rumah..macam-macam lagi..pastu sampai la setahun..tak balik-balik M'sia balik..

3.Ade hati nak jadi 'Mem'
Kali ni, memang aku pernah mengalaminya sendiri (family aku). Percaya or tak, deorang ni sebelum datang M'sia, dah siap list untuk doa-doa (as bekalan la)..Doa penyejuk hati, doa tak jadi marah, doa org sayang, doa orang kesian..macam-macam lagi..Kalau kite ni terlalu 'open' sangat, lama-kelamaan maid ni akan perhatikan je tingkah laku kite (wife)..ape kite pakai, camne kite layan suami..tambah plak, suami tu ade rupe, ensem, manis, ganteng..hahahah..kejap je la..dia 'bagi' kat suami kite doa jadi suka kat dia benci kat wife..ha, tak melopong ke? memang la..kite tak suruh dia masak and buat air untuk suami kite tapi kena la beringat yang benda-benda halus ni a.k.a tak elok ni memang kot mane pon bleh sampai..bukan kite tak pernah dengar cerita2 camni, in fact dah jadi lali dah sekarang..tapi, kite tak kesah pun sbb tak pernah jadi kat kite..so, aku mengambil langkah berjaga-jaga je..

4.Pendendam
Hmm..tidak dinafikan, sifat dendam ni memang tak leh lari dari manusia. Cuma kalau maid ade sifat ni, cepat2 la anto balik. Sangatlah bahaya..Pernah tak tengok di berita tv pasal maid yang memukul & terajang anak tuannyer hanye kerana marahkan ibu bapa kanak2 itu? aku pernah..in fact, ade yang mendera..Aku memang belum ade keberanian meninggalkan anak aku dengan maid..tapi kalau la wife tu tak keje, tak der hal la..memang la tak berani la si maid tu buat ape-ape..tapi kalau aku tak kerja, baik la tak payah amik maid..aku lebih selesa menguruskan segalanyer sendiri..dari anak, umah, kete..wat sendiri lagi senang..because aku ni 'the cerewet person'..

Tidak dinafikan la..memang ade yang betul2 nak bekerja..ade gak yang bagus wat kerja. Contohnye, cam maid mak aku..nama dia kak Triana..dah 2 tahun kejer..haritu kate nak blk tahun ni, tapi dia sambung lagi..dia memang ok la tapi dah pandai menjawab la (biaser la tu kan dah lebih setahun)..dalam pantang dia jage aku..mase hubby g Jepun, dia teman aku..Takat masakan M'sia ni, dia dah khatam tp still rasanyer kureeeng berbanding mak aku..wat keje still bersepah-sepah..tapi dia la antara maid yang terbaik aku pernah jumpe..ha, tapi yang aku tak pueh atinyer..aritu mase hubby dah ade kat rumah, pagi2 dia bangun bancuh air untuk hubbyku..tu tak payah suruh tu (bahaya dowh!)..aku sgt la suspicious..tp sib bek hubby tak sompek minum..bukan nak berprasangka buruk la..kadang-kadang, deorang ni bleh buat muka kasihan wat kite tak sampai hati nak marah..tapi jenis aku, kalau aku nak marah golongan2 mereka ni, aku tak pandang mata deorang..so, selamat la dari rase simpati..

Post ni hanyalah PENDAPAT aku..terpulang pada pembaca..bukan niat menghasut tapi aku just nak explain kenapa aku pikir 10x kalau nak amik maid...Setakat ni, aku masih lagi mampu menguruskan rumah tangga sendiri..sebab skang memang tempoh CikAdam tu 'mengemas'..bila dia da besar nanti mungkin la tak sesepah sekarang..Pasal babysitter CikAdam plak, aku masih mengekalkan Cik Ida tu..Aku set kat mind yang "bukan semua orang perfect"..kalau byk songeh sgt, aku benti keje jage CikAdam tu..hahahah (never kot - aku sayang kejer aku)..Aku tengok anak aku tu, even dijaga oleh orang lain, dia membesar same je dengan kanak2 yang dijaga oleh maknyer fulltime..cuma, aku kena pandai main peranan sebgai ibu yang bekerja..lepas balik kerja, memang hadap Adam je..dia dah tidur, baru wat kejer rumah..Makan? sib bek hubby memahami situasi sekarang..Hubby cakap "kalau abang balik lambat, sayang tak payah masak..beli je" tapi kadang2 bile dia balik awal pon, aku beli gak..hahahah!!!
So, aku dah penat menaip..hari ni, hari bes sedunia aku sebab manager aku yg kuat bekerja tu on leave..hehehehe..
Tata...

No comments: