Saturday, January 2, 2010

Ape mimpi nih??

Tu la soalan yang ditanya oleh jiran aku..agak rapat la dengan akak tu..

Kenapa dia tanye soalan tu? sebab pagi tadi dia ternampak aku beli:

1. Pasu bunga - 5 bijik..

2. Pokok bunga - 5 jenis (Pokok pinang 2, Pokok keladi berbunga 1, pokok money plant 1 and bunga 3 bulan)

Aku pon tatau la ape mimpi..mungkin tahun baru punye hobi..tibe2 aku rase nak berkebun..Sumer tu aku spent almost RM150.00

Dengan bantuan K.ina, jiran depan umah(umah dia memang byk pokok2-meriah). Dari pergi beli pokok2 and pasu2 sampai la angkat pasu letak di position yg cantek..
Memang pengalaman baru la..Serious, aku memang tatau berkebun..bunga tu bunga ni pon tatau ape jenis..siap tanye bape kali kena siram, bape kali kena baja..Nak kena panas ke bleh bawah awning..tau je la umah aku ni fully awning..
Tanah pon ade jenis baik ade jenis biaser..memang k.Ina banyak membantu..

Mula-mula ; Pergi ke pasar pagi nak beli bunga. Aku bawak jiran aku tu la..Cakap ngan hubby nak beli 2 jenis je, bila dah smpai kedai bunga, ha..amik la 5 jenis aku borong..Aku siap bwk cash RM250.00 sbb ingat kan pokok ni mahal ye la..maybe ikut saize ke hape ke..sekali, satu pokok ade yg serendah RM5..murah ek? Tapi pokok murah aku tak bkenan la..sbb nk jaga dr kecik yg aku maleh tu..aku beli yg dah besar..senang skit..dah nego bagai, masuk la dlm keta pokok2 tu..

Pastu ; Singgah plak kedai pasu. Memang banyak pilihan pasu yg cantik2..and tak la mahal sgt..pasu size sederhana, ade yg RM10 dapat 3 bijik..pastu aku beli yg besar gile 2 bijik sbb nak letak pokok pinang yg agak beso tu..

Pastu lagi ; Kedai yg same, pilih pasir plak..paling murah tanah itam RM1.20 and paling mahal, tanah baik RM2.50..pastu ade plak baja cacing la..baja ape lagi makcik tu cakap..aku pon lupe..yg cacing tu ingat sbb kind or pelik skit kan..so, aku beli la tanah baik punye..hehehe..beli dalam 12beg..campur tanah itam skit..pastu balik umah..

Sampai je ; K.ina still tlg aku..mix up the tanah2 untuk diletak dalm pasu..gaul punye gaul..kais punye kais dah jadi la..letak dalam pasu and tanam pokok2 dalam pasu..memang cantik! Susunkan mengikut citarasa aku..memang sesuai!

Berpeluh-peluh gak. Ade gak bagusnye berkebun ni. Ade reason utk aku bgn pagi2 and look after them..and bertambah la oksigen segar kat umah aku ni..baru le ade seri skit umah ni..

Nanti aku upload pics ek..Ade sape nak share experiance dgn aku? leh la bg tips2 utk penjagaan pokok2 ni..

No comments: